Masalah Penggunaan ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Seiring dengan perkembangan dunia semasa,Malaysia tidak ketinggalan menerapkan aplikasi penggunaan ICT dalam segenap aspek kehidupan.ICT merujuk kepada information And Communication Technologies.Setiap anjakan perubahan yang dilakukan semestinya berdepan dengan isu dan dan masaalah-masaalah dalam pengaplikasian penggunaa ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di Malaysia.
Apa yang dimaksudkan dengan ICT ???
- Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan pengajaran dan pembelajaran.
Dalam dunia yang serba moden ini untuk mengembangkan bidang teknologi pendidikan ,ada juga timbulnya masaalah-masaalah dalam mengaplikasikan bidang ini.
Antara masaalah-masaalah yang akan timbul dalam penggunaan ICT ini adalah :
- Kos pembangunan perisian yang tinggi.
- Ketidakselarasan maklumat antara bahagian KPM menyebabkan kekeliruan perangkaan pendidikan.
- Sistem pentaksiran berasakan ICT perlu ditambahkan.
- Tiada pangkalan data bersepadu bagi perkongsian maklumat.
- Ancaman terdiri daripada beberapa jenis virus komputer,Phishing,penipuan internet,Malware,Cyberstalking.
- Guru tidak mempunyai masa untuk menghasilkan Bahan Bantu Mengajar berbentuk IT.
- Tiada kepelbagaian aras kebolehan pelajar.
Kesimpulannya guru-guru harus membuat pendekatan terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan potensi dan kecekapan dalam bidang teknologi ini.
Sumber rujukan :
1. www.slideshare.net/
2.https"//www/google.com.my/search
No comments:
Post a Comment